Google Tag Manager och Google Analytics 4

Google Tag Manager och Google Analytics 4

 

Google Tag Manager (GTM) är ett gratis verktyg som tillhandahålls av Google för att implementera, hantera och spåra webbsidanalys- och marknadsföringskoder på din webbplats. Med denna taggningstjänst kan du lägga till och uppdatera spårningskoder för olika verktyg som t.e.x Google Analytics, Facebook Pixel och LinkedIn Insight Tag utan att behöva ändra källkoden på din webbsida. Detta gör det enklare att spåra och analysera besökare på din webbplats, förbättra din marknadsföring och webbplatsprestanda.


Google Analytics 4 är den senaste versionen och är en uppdatering till den tidigare Universal Analytics och är utformad för att ge mer omfattande och användbar dataanalys för webbplats- och appägare.

Den största skillnaden i GA4 (Google Analytics 4) är att den är baserad på en händelsecentrerad modell snarare än en sessionscentrerad modell. Detta innebär att data samlas in och organiseras kring händelser på din webbplats eller i din app, snarare än specifika sessioner som besökare har på din webbplats.

Med dessa två verktyg kan du spåra en händelse som sker på din webbplats eller i din app, till exempel ett sidvisning, ett formulärskickning, ett köp eller ett klick på en knapp. Du kan definiera vilka händelser som är viktiga för dig och anpassa dem efter dina behov. Flera exempel på vad som kan spåras är användarbeteende på din webbplats, hur länge användarna interagerar med olika sidor, länk klick eller specifika element som klickas på. Detta ger dig otroligt värdefull information om hur din webbplats används och vilka förbättringar kan göras för att öka användarupplevelsen.

GA4 använder sig av maskininlärning för att ge dig mer insikter och rekommendationer om din data. Till exempel kan GA4 varna dig om oväntade förändringar i dina data, såsom en ökning eller minskning av trafik eller konverteringar. GA4 kan också hjälpa dig att förutse framtida beteenden hos dina användare, såsom deras sannolikhet att köpa något eller slutföra ett mål.

GA4 erbjuder automatisk dataanalys och insiktsrapportering, vilket gör det enklare att hitta viktiga insikter utan att behöva gräva igenom data manuellt. Den har också ett nytt gränssnitt som gör det lättare att navigera och hitta den information du behöver.

Genom att använda Google Tag Manager tillsammans med Google Analytics kan du få ännu mer detaljerad information om dina besökare och hur de använder din webbplats, vilket kan hjälpa dig att ta bättre beslut om hur du optimerar och förbättrar din webbplats.